juli 15

Erwtensoep

Erwtensoep

Deze makkelijke, praktisch soep is lekker Hollands met gezonde en vooral verantwoorde ingrediënten. De heerlijke klassieker is volledig plantaardig en vooral eiwitrijk. Met maar 5 ingrediënten laat jij vanavond zien dat lekker plantaardig eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Bovendien past deze soep ook in het eetschema van een fitte levensstijl!

Erwtensoep

J. Plants
Voorbereidingstijd 10 min
Totale tijd 1 uur 10 min
Gang Main Course, Soup
Porties 4

Ingrediënten
  

  • 440 gr. Spliterwten (gedroogd)
  • 200 gr. Gerookte tofu (in blokjes, kan worden vervangendoor henneptofu)
  • 1200 ml. Groentebouillon (bouillonblokjes of poeder met dezelfde hoeveelheid water)
  • 2 Kleine uien (fijngehakt)
  • 4 Wortels (in plakjes)

Optionele toppings:

  • Peterselie
  • Zwarte peper
  • Zwartkomijnzaad

Instructies
 

  • Zet een grote pan op halfhoog vuur en doe daar de groentebouillon en de spliterwten in.
  • Breng de bouillon aan de kook en zet dan het vuur wat lager.
  • Kook de spliterwten 40 minuten zonder deksel.
  • Schep het schuim veroorzaakt door de spliterwten eraf en roer af en toe.
  • Voeg de blokjes gerookte tofu, wortels en uien toe en zet het vuur laag. Doe een deksel op de pan en laat het twintig minuten zachtjes doorkoken, terwijl je af en toe roert.
  • Zet het vuur uit en laat de soep vijf minuten afkoelen.
  • Verdeel de soep over twee kommen en serveer het met de optionele toppings. Eet smakelijk!(dubbele porties per kom of bewaar de twee overgebleven porties voor later)
  • De soep is twee dagen houdbaar in de koelkast in een luchtdicht afgesloten bakje of bewaar het maximaal 60 dagen in de vriezer. Ontdooi de soep op kamertemperatuur en warm het op in een pan of de magnetron.

Notities

Opmerking:
Als je geen gerookte tofu kunt vinden, gebruik dan gewone tofu en voeg een paar druppels vloeibare rooksmaak toe tijdens stap 5.
Trefwoord eiwitrijk, gezond, maaltijd, plantaardig, soep, vegan
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Let us know how it was!

Heb je dit recept gemaakt? Tag ons dan op Instagram (@plantaardigfit.nl) met het resultaat!

Voedingswaarde (per portie)

Calorieën: 178Koolhydraten: 13.7 gr.Vet: 4.3 gr.Eiwit: 21.2 gr.Voedingsvezels: 16.7 gr.Suikers: 8.9 gr.

Lekker zeg. Wil je meer?

Dit recept is onderdeel van ons plantaardige proteïne-kookboek. In dit boek vind je een verzameling overheerlijke, eenvoudige recepten met maar 5 ingrediënten. De gerechten die je daarmee maakt zitten boordevol vitamines, mineralen en bevatten meer eiwitten dan je zou binnenkrijgen bij het eten van vlees!

Het plantaardige proteïne-kookboek is beschikbaar vanaf slechts €9,99. Bestel het boek hier (link)!

Loved this? Spread the word


About the Author

J. Plants is één van de oprichters van plantaardigfit. Hij is een gecertificeerde voedingsdeskundige en vult zijn week met krachttrainingen. Buitenom het ontwikkelen van recepten en maaltijdplannen kun je J. Plants vinden in zijn groentetuin.

JP

Related posts

Spaghetti Bolognese

​Read More

Sunrise Smoothie

​Read More

Proteïnepannenkoeken met vanille

​Read More

Marokkaanse kikkererwtenrolletjes

​Read More
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>